De humanistiske matematikfilosofier
De humanistiske matematikfilosofier er kendetegnet ved, at de fokuserer på matematikken som en menneskelig aktivitet med menneskekeskabte objekter.
Den store foregangsmand erImre Lakatos (1922-1974). I Proofs and Refutations, indførte han kvasiempirismen inspireret af Karl Poppers videnskabsteori for de empiriske videnskaber. Bogen er et glødende opgør med formalismen, som ifølge Lakatos på side 1:
..tends
to identify mathematics with its formal axiomatic abstraction (and the
philosophy of mathematics with metamathematics)..disconnects the history of
mathematics from the philosophy of mathematics..
Rekonstruktionen af
den historiske udvikling af Eulers polyedersætning side
22-50 i Proofs and Refutations,
er blevet rost til skyerne af Lakatos' beundrere.
Den er desværre problematisk. Lakatos har komprimeret et forløb, der i
virkeligheden varede over 100 år, og han bytter om på rækkefølgen af
begivenhederne. Hans tolkning er anakronistisk: Han tolker begivenhederne
uafhængigt af deres historiske kontekst. Da de hører hjemme i forskellige
epoker med direkte modstridende metodik, er hans fremgangsmåde uacceptabel
(læs mere i baggrundsartiklen De humanistiske
matematikfilosofier).
Trods disse indvendinger skal det fremhæves, at Lakatos startede et hårdt tiltrængt opgør (med hans egne ord A challenge is now overdue) med det, han kalder de dogmatiske matematikfilosofier – de tre store grundlagsfilosofier og platonismen.
Lakatos
flytter fokus fra matematikken, som den præsenteres i lærebøger og
videnskabelige artikler, til matematikken, som den udøves. Altså fra
slutproduktet til processen. Så langt, så godt. Men
Vi springer nu frem til Paul Ernest (1950-), som har indført socialkonstruktivismen i matematikfilosofien. Han formulerer sin trosbekendelse i det korte, læsevenlige og læseværdige kampskrift Social constructivism as a Philosophy of Mathematics: Radical Constructivism rehabilitated?
Paul
Ernst
redigerer det spændende onlinetidsskrift
De humanistiske matematikfilosofier tager konsekvensen af den historiske udvikling inden for faget. Men kan de besvare de store matematikfilosofiske spørgsmål? Hvis matematik er et sprog/en social konstruktion, hvad adskiller så matematik fra andre sprog/sociale konstruktioner? Hvorfor er matematik så (tilsyneladende) universel? Hvorfor er matematik "videnskabens sprog"?